Categories
Òpera Música

Lessons in Love and Violence. Liceu Ópera Barcelona

Una òpera que no deixa indiferent. Com diu George Benjamin, la idea d’explicar una història i no de representar-la que li va suggerir el llenguatge de Crimp, el va ajudar a trobar una forma nova d’expressió

Crec que puc començar dient que vaig tenir el privilegi de veure l’òpera Lessons in Love and Violence al Liceu de Barcelona.

Al tractar-se d’una obra nova, vaig voler preparar-me una mica i conèixer millor tant al compositor, George Benjamin, com la seva música. En paral·lel vaig cercar informació sobre el “llibretista” Martin Crimp, dramaturg britànic d’amplia trajectòria o sobre Katie Mitchel que signa la posta en escena. En aquesta línia, vaig seguir la conferència preparatòria que la Sra. Rosa Mesegué va fer pels Amics del Liceu, que em va semblar molt interessant i molt ben documentada. Evidentment no podia deixar d’escoltar les altres òperes i composicions de George Benjamin. Per sort, estan disponibles tant a Youtube musica com a Spotify i a medici.tv

A l’anar un parell de dies després de l’estrena, em va permetre llegir les crítiques i comentaris escrits en post, per persones especialitzades. Amb tota aquesta “motxilleta” plena vaig anar al Liceu.

La veritat és que vaig gaudir moltísim. Vaig tenir la sensació d’haver assistit a un espectacle complert: música, teatre, escenografia, bons texts, etc. Com moltes vegades s’ha dit, l’òpera és un gènere que no pot desaparèixer mai perquè ens presenta els sentiments i emocions humanes, i aquestes, poden presentar-se de formes diferents, però la realitat és que no han canviat gaire al llarg del temps. L’ambició, el poder, la passió, la violència, han estat sempre presents en totes les èpoques.

D’aquí que una temàtica que podria semblar fora de lloc i ja superada, esdevingui tan actual. La posta en escena recolzava en tot moment el sentit del drama que s’estava desenvolupant. La transformació dels elements feien percebre clarament l’ambient de destrucció que es produïa. La presència del acuari al començament, amb l’aigua neta, plena de peixos de colors vius, amb les plantes verdes i el canvi que es va produint fins a ser un espai mort, brut, de color marrò, aconseguia que es percebés aquest ambient de degradació. Fins i tot un detall que pot semblar mínim om va ser el canvi de cobrellit, passant d’un més ric i de color al començament, per canviar a un blanc, senzill, era tota una declaració d’intencions.

La música crec que recolzava i enfortia el que anava succeint. En els canvis en l’acció, també es percebia el canvi en la música. En alguns moments, fins i tot semblava música del romanticisme, per passar tot seguit a uns sons durs, foscos, plens de matisos i de colors. Va ser una sort el que per requeriments de la pandèmia, una part de l’orquestra hagués d’ocupar les primeres files de la platea, això va permetre, seguir als musics i al director de manera més directe. I com es nota quan hi ha una bona direcció musical!

S’ha parlat del gran domini del director Joan Pons de l’obra de Benjamin i el mateix compositor ho ha destacat. I es notava. Un element que cridava l’atenció des del primer moment, era la composició de l’orquestra que no era l’habitual. En totes les òperes de Benjamin, acostuma a incorporar instruments no comuns, que afavoreixen i reforcen certes tonalitats. El resultat global era harmònic. i amb una quantitat de sons que anaven sorprenent a cada moment.

Es de les vegades que assisteixes a un espectacle, tant pot ser de teatre o un concert o com en aquest cas, un òpera, i que es nota la gran sintonia entre tots els seus integrants. La col·laboració continuada entre George Benjamin i Martin Crimp, també amb Katie Mitchel, la presència d’alguns cantants presents ja a l’estrena de l’obra i la direcció d’orquestra a càrrec de Joan Pons, tot plegat trametia aquesta sensació de que tot encaixava a la perfecció

La informació que es pot trobar a la web del Liceu, pot ajudar a totes aquelles persones que tenen previst assistir a alguna de les representacions que resten, a disfrutar-la.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s